חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך מאבחנים ומטפלים בשן בינה כלואה?

רגע לפני שנדבר על שיני בינה כלואות האם ידעתם כי הן בכלל לא משמשות אותנו ולא דרושות לנו, בני האדם? למעשה, אם נקרא את תיאורית האבולוציה של דארווין ניווכח כי הלסת בגופו של האדם הקדמון הייתה רחבה יותר. באותם ימים הלסת שימשה לעיבוד מזון טרי בעיקר, מה שדרש מאדם הקדמון לפתח לסת רחבה וחזקה יחסית. לאורך השנים, היקפן של הלסתות הלך והצטצמם, עם המעבר לצריכה של אוכל מעובד ומבושל. אבל, השיניים לעומת זאת נשארו באותו הגודל. בגילאים צעירים נושרות שיני החלב מהפה ובמקומן צומחות שיניים קבועות, להן אנחנו קוראים: 'שיני בשר'. אבל לא כולן צומחות בעודנו ילדים. בין הגילאים 17-30, עלולות לצמוח עוד ארבע שיניים נוספות. אלו השיניים הטוחנות אשר צומחות בחלק האחורי של הלסת. המונח 'שן בינה כלואה', מתייחס למקרים בהם השן צומחת באופן חלקי ולא מצליחה לצאת החוצה, בגלל מבנה השיניים. במקרים מהסוג הזה המטופל עלול לדווח על כאבים עזים ואי נעימות. אנחנו כאן כדי לדבר אתכם על אבחון מדויק ועל אופן הטיפול במקרים מהסוג הזה. 

איך מתפתחת שן בינה כלואה 

אנחנו יכולים לראות כמה סוגים של שן בינה כלואה. פעם אחת היא עלולה לצמוח באופן כזה שכמו נדחס לשיניים הסמוכות ומפעיל לחץ אשר מעורר תחושת כאב. במקרים אחרים, השן לא מצליחה לפרוץ במלואה, החניכיים מכסות אותה מה שמביא להתפתחות של דלקות לא פעם. מעבר לכך, הרי שנוצרים כמו 'כיסים קטנים'. אלו משמשים מקום נוח לאוכל ושיירי מזון להיתקע בו. מה שיכול לגרור אחריו התפתחות של תרבית חיידקים היכולה להתפתח בהמשך לעששת ולהביא לדלקת חניכיים. במקרים אחרים, השן צומחת הצידה, כיוון שאין לה מספיק מקום. כך, היא יוצרת חיכוך עם החך מה שיכול לגרור התפתחות של כאבים עזים. אגב, לעיתים השן בימי שגרה לא מעוררת תחושה של אי נעימות או כאב מיוחד. אבל, אם המטופל לפתע לוקה במחלה דלקתית מה שגורר התנפחות של בלוטות הלמפה בתגובה לכך, הרי שנראה חיכוך עז יותר בין שן הבינה לחך, כך שהכאבים הופכים עזים יותר עם הזמן. 

איך מאבחנים מקרים מהסוג הזה 

הסימן הראשון להתפתחות מקרים מהסוג הזה היא עם התפתחות של כאבים בחלק האחורי של הלסת. בדרך כלל השלב הראשון הוא לעשות בדיקת שיניים שגרתית. במקרים מורכבים בהם נרצה לקבל תמונה רחבה על המתרחש, נבצע צילום רנטגן או CT. כך נוכל להבין היטב היכן ממוקמת השן ביחס לעצבים בתחתית הלסת וכן הלאה. הבדיקה המקדימה תאפשר לנו בהמשך להחליט על אופן הטיפול אשר יניב את התוצאות הטובות ביותר בסופו של דבר. 

איך מטפלים הלכה למעשה 

במידה והתקיימו כל הבדיקות והרופא המטפל הגיע למסקנה כי לא נשקפת סכנה למטופל בעקבות ביצוע העקירה, למשל, התברר כי השן לא ממוקמת מעל עצב ולכן אין חשש לעקור אותה בשל כך, אז הדבר הנכון יהיה לעקור את השן. מדובר על טיפול כירורגי פשוט באופן יחסי. הוא נעשה בהרדמה מקומית ובמקרים רבים אנחנו מדברים על פרוצדורה אשר לא עורכת יותר משעה וגם זה במקרים יוצאי דופן. עם זאת, חשוב להדגיש כי הבריאות שלכם היא מה שאין לו תחליף. כלומר, תמיד כדאי להקפיד על כך שהטיפול ייעשה על ידי איש מקצוע מומחה עם ניסיון רלוונטי. כך תהיו בטוחים כי הטיפול נעשה על הצד הטוב ביותר. 

על הימים לאחר הפרוצדורה 

בשעות הראשונות לאחר שהשפעת ההרדמה המקומית תתפוגג אתם עלולים לסבול מכאבים עזים. במקרים מסוימים אנחנו נראה התפתחות של נפיחות באיזור בו בוצעה העקירה. אל דאגה, מדובר על תופעת לוואי שכיחה, גם אם היא לא נעימה, היא תחלוף בתוך זמן קצר. בנוסף אתם עלולים לחוש ברגישות מסוימת של השיניים בעקבות הטיפול ויהיו דימומים תכופים של החניכיים. במידה ואתם רואים הדרדרות במצבכם ותופעות הלוואי מחמירות, הרי שכדאי לפנות לרופא המטפל כדי לברר את העניין. בכל אופן, ההמלצה שלנו היא לשמור את הימים לאחר הטיפול למנוחה כדי לתת לגוף להתאושש. בתוך זמן קצר תוכלו לחזור לשגרה מלאה, מינוס השן שהציקה לכם כל כך בעבר. 

error: תוכן זה מוגן !!
דילוג לתוכן